Feest in Dalfsen!

Allereerst wil ik de Oranjeverenigingen van Dalfsen, Hoonhorst, Nieuwleusen en Oudleusen plus de feestcommissie van Lemelerveld bedanken voor alles wat ze gedaan hebben om het portret van onze Koning mogelijk te maken. Dit kunstwerk, gemaakt door Jasper Krabbé, is te zien in de raadszaal van het gemeentehuis. Ik geef iedereen de tip om het eens te komen bekijken. Het is prachtig geworden en zonder jullie inspanningen zou het er niet zijn.

En dan wil ik toch ook nog even terugdenken aan 13 november 2014. Want dat was een bijzondere dag voor Dalfsen: de Trefkoele+ werd geopend door onze Koning Willem Alexander. Een prachtig programma van en voor Dalfsenaren en een plechtig moment waar ik met veel plezier en ook wel met een beetje trots aan terugdenk.

Maar nu verder want 27 april is het weer zover (ik moet nog steeds wennen aan de datum). Dan organiseert onze onvolprezen Oranjevereniging voor de 117de keer de Oranjefeesten. Op het evenemententerrein en in de feesttent vinden 4 dagen lang tal van activiteiten plaats, uiteraard voor jong en oud. Vrijdag feest voor jongeren tussen 12 en 18 jaar. Natuurlijk zonder alcohol maar daardoor zeker niet minder leuk. Zaterdagavond het grote feest met de “Nacht van Oranje”. Zondag is een echte familiedag met fiets-, wandel-, trekker-, motor-, oldtimer- en solextochten. Het wordt druk op straat! Maar voor dat alles eerst Sing for the King om 9.30 uur. Een mooi en inspirerend begin van de dag.
En dan maandag. Dan is het de echte Koningsdag met de traditionele kinderspelen en een afsluitend avondprogramma met live muziek.

Beste lezers: Een goed feest is geen eenvoudige zaak. Daar moet nogal wat voor gebeuren. Dat komt omdat de gedachte van een feest is dat je het samen viert. En als de mensen van de Oranjevereniging iets goed kunnen, dan is het wel het organiseren van een feest voor iedereen. En dat moet ook. Het Koningshuis is het symbool van de verbinding in ons land. Daarom moet Koningsdag een feest zijn van de gemeenschap. Een feest voor iedereen.

Han Noten
Burgemeester Gemeente Dalfsen